tisdag 29 april 2014

Resist teknik med ModPodge

Tekniktisdag och idag kommer jag att visa hur man kan använda sina stenciler och Modpodge. Modpodge matte används i de flesta fall ungefär som decoupage lack. Den här tekniken har jag använt när jag har gjort mina mixed media layouter som ett första lager. På detta sätta kan du mönstra dina enfärgade papper.

Jag har som utgångspunkt ModPodge matte, en svamp, en stencil och en bit slät cardstock.


Jag smetar ut med svampen, fingrar eller en pensel ut ModPogen. Låter det torka ordentligt innan jag fortsätter.


Nu är det dags att använda distress färger- här använder jag mig av 3 olika blåa nyanser. Började med Tumbled glass och Broken China. Jag använder mig av en Ink Blending Tool och börjar lite lätt med små cirkelrörelser att färga in cardstocken. Jag börjar med de ljusaste färgerna.


I det här fallet går jag på med den mörkaste färgen, Stormy Sky på slutet och det blir längst ut på kanterna.


Har gjort på samma sätt här, med en stencil från Prima och i andra distress färger, Squeezed Lemonade, Worn Lipstick och Spiced Marmalade.


Nu har jag gjort två kort av detta men funkar utmärkt på layouter och art journaling.


Lite sparsamt dekorerat eftersom jag vill att pappret ska hamna i fokus.


Lite twine, blommor och bokstäver och på så sätt blev det ett snabbt kort.



Tack för titten!
kram Katja


1 kommentar:

NickScrapShack sa...

Så snyggt! Måste skaffa lite distress dynor så jag kan testa detta.